Formulario Contacto EPI Contacto
Copyright Copyright

 

Marzo-abril de 2020, vol. 29, núm. 2
Televisión: programas, audiencias y debates / Television: programmes, audiences, and debates


General-television programming in Europe (UE5): Public versus commercial channels

Emili Prado; Matilde Delgado; Núria García-Muñoz; Belén Monclús; Celina Navarro

This article is available in open access

Abstract: Technological convergence has affected the media context of generalist television, modifying access and the consumption of content. The design of the scheduling of the general-interest linear television is a key element in understanding the policies that the operators follow when offering genres and formats, and in observing the similarities and differences between public and private ownership. This article analyses the television schedules of 25 generalist channels, public and commercial, operating in Germany, Spain, France, Italy and the United Kingdom. Some of the findings of this investigation show a) little diversity of genres, b) that the editorial policy of public broadcasters clearly differentiates them from private ones by prioritizing informational offerings, national fiction, and documentary info-shows, and c) strategic differences of genres by ownership in each country.

Keywords: Programming; Scheduling; Genres; Public television; Private television; Europe; Television fiction; Television information; Prime-time.

Programación de la televisión generalista en Europa (UE5): cadenas públicas versus privadas

Este artículo está en abierto

Resumen: El acceso y el consumo de la televisión generalista ha variado tras la convergencia tecnológica. El diseño de las programaciones de la televisión lineal generalista es clave para entender las políticas que los operadores están aplicando en la oferta de géneros y formatos, y observar las divergencias y similitudes entre cadenas de titularidad pública o privada. Este artículo analiza la oferta televisiva de 25 cadenas generalistas, públicas y privadas, que operan en Alemania, España, Francia, Italia y el Reino Unido. Algunos de los hallazgos de esta investigación muestran: a) escasa diversidad de géneros, b) la política editorial de las emisoras públicas se diferencia nítidamente de las privadas privilegiando la oferta de información, la ficción de producción nacional, y los info-shows de tipo documental, y c) apuestas de géneros diferenciadas por titularidades según los países.

Palabras clave: Programación; Géneros; Televisión pública; Televisión privada; Europa; Ficción televisiva; Información televisiva; Prime-time.